Ettringen en focus

Wil je foto’s kijken, scrol dan naar onder. Eerst ga ik nog even een betoog afsteken over focus.

Ik ben geen goede sportklimmer. Ik klim hooguit 6b+, af en toe 6c in de hal. Toch lukt het me om buiten op dit niveau of harder te klimmen. Waarom? Klim ik dan zo technisch? Of liggen de routes mij buiten beter? Ik ben van mening dat dit puur met focus heeft te maken. Klimmen op de top van je niveau vereist focus. Klimmen is het doel, je moet je geen zorgen maken over vallen, rots die uitbreekt, voetfouten, je zweethanden, etc… Er is maar een ding waar je aan mag denken terwijl je aan het klimmen bent. En dat is klimmen.

Toch even wat foto’s om jullie aandacht te behouden:

Een aantal tips om dit te bereiken:

  • Leer vallen;
    Oefen in de hal maar ook buiten. Klim eens boven je haak, val en analyseer. Hoe vond je het vallen?, was het terrein waarop je viel comfortabel?, hoeveel marge heb ik nog t.o.v. van de grond en mijn zekeraar?, etc.. Zo leer je voor jezelf in welke situaties je kan en wil vallen. Dit zorgt er voor dat je je routes comfortabeler kan klimmen. Weer een zorg minder! Natuurlijk leer je ook terrein en situaties kennen waarbij je absoluut niet wilt vallen. Het is belangrijk dat je deze situaties probeert te voorkomen. Kies daarom je routes zorgvuldig uit.
Vallen is een kunst
Vallen is een kunst
  • Vertrouw de rots;
    Ik kijk af en toe om mij heen en zie mensen zich krampachtig vasthouden aan een gigantische bak. Hier verliest men veel energie, zonde! Probeer de rots aan te voelen. Kijk waar je wel op kan staan en waar niet. Wat houd je lichaam en welke sloper is toch te glad? Om hier snel een overzicht van te krijgen kun je eerst de rots onderaan de route traverseren. Dan ben je tevens warm voordat je aan je route begint.
  • Opwarmen;
    Als je in de hal klimt warm je je toch ook eerst even op? Als er buiten wordt geklommen gaat er veel tijd verloren tussen het ombouwen en het klimmen zelf. Tel daarbij op dat jij (en je klimpartner) trager klimen en koude spieren zijn het resultaat. Even opwarmen door je pezen te rekken of even een greepje vast te houden aan het begin van de route kan dus geen kwaad.
  • Lees de route in;
    Bedenk vooraf hoe je je lichaam beweegt, waar je aan hangt, welke grepen over te slaan, etc… Wees ook niet te beroerd om tijdens het klimmen van plan te wijzigen. Probeer, in hoeverre het mogelijk is, de nieuwe grepen/ passen te verwerken in de uitgedachte route.
Een klimmer die de rots vertrouwd en niet eens door heeft dat er een camera in zijn neus geschoven wordt.
Een klimmer die de rots vertrouwd en niet eens door heeft dat er een camera in zijn neus geschoven wordt.
  • Focus;
    Als je aan het klimmen bent zijn er geen luidruchtige slackliners, 7a klimmers die wiet aan het roken zijn of partners die sarcastisch roepen dat je omhoog moet klimmen. Het enige achtergrond gedreun wat je mag horen is de ‘Alléh, Alléh. Pak die bak! Je hebt m! Kom op! …’ Verder is er niks. Dit klinkt een beetje voorbarig en extreem. Echter wanneer men focust op de route merk je vanzelf dat je lichaam veel prikkels uit je omgeving filtert. Eigenlijk gebeurt dit bijna vanzelf.

Goed, veel gelul natuurlijk. Nu is het een kwestie van doen. Jammer genoeg begint het buitenklim seizoen op te geraken. Neem deze tips dus mee als je de volgende keer de rotsen opzoekt. Dus nu een fotoreportage;

 

Plaats een reactie