Ettringen

Het is geen geheim dat ik verliefd ben op een Duits klimgebied genaamd Ettringen. Hier reizen enkele mooie basalt zuilen de hemel in. De klimstijl is een combinatie van allerlei hand, vinger en vuist verklemmingen. Het is er niet hoog en daardoor dus een beetje boulder achting. Af en toe kom je een bak tegen en in de echt mooie routes werk je je met slopers en kantjes omhoog.

Deze herfst had ik het geluk om nog even naar Ettringen te gaan. Helaas ging ik voordat ik nog maar een meter geklommen had door mijn rug. Ook waren we maar met z’n tweeën en was ik niet in het bezit van een goede camera. Hierdoor zijn er geen hardere routes geklommen. Wel heb ik de mooiste route van Kottenheim ontdekt (Albatros 7-, KieferNadel) Ik ben van mening dat Ettringen in de Herfst nog mooier en sprookjesachtig is dan normaal, zorg alleen dat je in een drogere periode gaat, Veel gebieden zijn nu mossig en glad.

Plaats een reactie